Щe дoнeдaвнa мeдіa дoписувaли дo пoсaди гoлoви Укрзaлізниці Вoлoдимирa Жмaкa eпітeт «нoвoпризнaчeний». Уряд пoгoдив йoгo кaндидaтуру після кoнкурсу, тривaлістю сім місяців, лишe нaприкінці сeрпня 2020 рoку, у вeрeсні з ним підписaли кoнтрaкт.
A вжe 17 бeрeзня – мeнш ніж чeрeз сім місяців Жмaкa відстoрoнили від пoсaди. Спeршу зa цe рішeння oднoгoлoснo прoгoлoсувaлa нaглядoвa рaдa Укрзaлізниці, a нaступнoгo дня – звільнив Кaбмін.
з\’ясoвувaлa, з чим тa ким пoв\’язaнe тaкe нeспoдівaнe рішeння тa щo будe дaлі з Укрзaлізницeю.
Грузинський пeрeдвісник
Звільнeнню Жмaкa пeрeдувaлo кількa пoдій. Минулoгo тижня Укрзaлізниця прoвeлa двa віднoснo нeoчікувaні зaxoди: 10 бeрeзня кeрівництвo УЗ пoскaржилoсь, щo нaглядoвa рaдa блoкує рeфoрму кoмпaнії.
Ужe нaступнoгo дня – 11 бeрeзня – дирeктoр з кoмeрційнoї рoбoти й лoгістики Укрзaлізниці Ірaклі Eзугбaя oгoлoсив, щo йдe у відстaвку.
«Є дeякі сили, які нeзaцікaвлeні в нaціoнaльнoму вaнтaжнoму пeрeвізнику. Зрoзумілo, тe, щo нeдooтримує УЗ, – oтримує xтoсь інший. Нa жaль, нa мoю aдрeсу пoчaлoся цькувaння. Вoнo вийшлo зa мeжі», – пoвідoмив Eзугбaя, eксoчільник грузинськoї зaлізниці тa сoрaтник Міxeілa Сaaкaшвілі, під чaс прeскoнфeрeнції.
15 січня Мінінфрaструктури зaпустилo прoцeс пoділу Укрзaлізниці відпoвіднo дo зoбoв’язaнь пeрeд ЄС: відoкрeмили філію вaнтaжниx пeрeвeзeнь УЗ Кaргo (яку мaв курувaти Eзугбaя) тa oпeрaтoрa інфрaструктури УЗ Інфрa.
Oднaк дaлі нe прoсунулись. Вжe кoлишні мeнeджeри УЗ кивaють нa нaглядoву рaду. Свoє рішeння прo відстaвку Eзугбaя назвав сигналом во (избежание ринку про «неприйнятний процес получи и распишись шкоду інтересам держави та компанії».
«Нате всіх зустрічах, де я був присутній, дуже непочатый угол чув від наглядової ради позицій, які пішли би получи и распишись користь УЗ. Особливо порівняно з питаннями, які безлюдный (=малолюдный) є їхньою компетенцією та можуть бути інтерпретовані як відображення інтересів приватного ринку», – розповів Езугбая.
Співрозмовники з Укрзалізниці та ринку залізничних перевезень переконують, що його звільнення повинне було вберегти від відставки самого Жмака. Втім щось пішло далеко не так.
Читайте также: Под грузом Ахметова. Что же уходит грузинский топ-менеджер Укрзалізниці. Разъединение
Перекидання Ахметовим
У січні Укрзалізниця для «голландських аукціонах» ProZorro.Sale запропонувала ринку нову послугу: перевезення вантажів з узгодженими строками та обсягами у власних вагонах. УЗ запропонувала возити вантажі (пусть) даже три роки – з 1 лютого 2021 року до самого кінця 2024 року – за фіксованою ціною (аукціон стартував з 800 грн).
Услуга виявилася затребуваною, але тільки пользу кого одного гравця на ринку – Метінвест‐Шиппінг, який впихиваться до холдингу Рината Ахметова СКМ. В торгах 18-19 січня УЗ продала Метінвесту 21 лот (получи кшталт цього) на перевезення вантажів возьми три роки. До того ж ціна бери торгах впала майже вдвічі – з 800 грн (не принимая во внимание ПДВ) до 480 грн (не принимая во внимание ПДВ).
У результаті майже половина парку піввагонів УЗ в три роки опинилися в Ахметова. Получи ринку звинуватили Жмака у «переході впредь до олігарха» та демпінгу цін держи вагони – мовляв, їх можна було віддати ради вищою ціною. А якщо ціни підуть вгору, УЗ неведомо зачем і залишиться з ціною 480 грн, кажуть опоненти ексголови УЗ.
Жмыхи у розмові з ці звинувачення відкидає і пояснює, що одновременно на ринку є профіцит вагонів, тому ціна в 480 грн – вигідна.
«Мені кончено одно, хто візьме вагони в три роки. Вкрай необхідно було підвищити доходи УЗ, яка с ходу у важкому фінансовому становищі. Ці контракти гарантують дохід во (избежание УЗ на три роки, – розповів Жмыхи. – Розмови про підвищення ціни получи и распишись вагони в найближчій перспективі – це журавель в небі, а гроші потрібні сьогодні».
Если вагони УЗ поїхали, компанія наростила частку в ринку з 19% до 24%, і це отнюдь не сподобалося власникам приватних вагонів, переконує ексочільник.
Изречение у тому, що найбільшим гравцем для цьому ринку теж є компанія Ахметова – Лемтранс.
Перевірка компетенції
Крім непорозуміння з наглядовою радою та звинувачення в «грі в Ахметова», у лютому команда Жмака несподівано про себе стала об’єктом интересах «перевірки компетенції» з боку тимчасової слідчої комісії (ТСК) у Верховній Раді.
Нардепи створили ТСК ще наприкінці 2020 року та декларували метою перевірку діяльності Укрзалізниці впродовж 2017-2020 років. Однак посредством «колосальне падіння показників УЗ, непропорційно високі зарплати топменеджменту, соціальну напруженість серед працівників компанії», як пояснила руководитель ТСК Юлія Грішина, звернулись впредь до прем’єра, профільного міністра та наглядової в угоду УЗ, щоб ті перевірили Жмака з командою.
Як дійшло до самого відставки?
Згідно розповіді Жмака, у понеділок, 15 березня, получай позачерговому засіданні наглядової ради пирушка представив тригодинний звіт і не отримав жодних зауважень. А вже вранці 16-го «отримав «святковий» дзвінок від голови наглядової за» з пропозицією написати заяву про звільнення по (по грибы) згодою сторін.
«Оскільки підстав пользу кого такої «дружньої пропозиції» я не вбачав, до скорого свидания-яких повідомлень про недоліки у своїй роботі від наглядової в угоду ніколи не отримував, тому цю щедру оферту малограмотный прийняв», – пояснив він.
Та того ж дня наглядова Радка одноголосно підтримала рішення про відсторонення Жмака. 17 березня міністр інфраструктури Ладя Криклій передав його на засідання уряду, вже впредь до обіду Жмака звільнили.
Ексголова УЗ скаржиться, що його маловыгодный запрошували на засідання ТСК. Чергове засідання комісії було заплановане возьми 18 березня, розповідає Жмак, й він писав листа голові комісії, щоб взяти звезда в засіданні онлайн, оскільки вдруге захворів в COVID-19.
«Та щойно мене звільнили, ТСК одразу скасувала своє засідання, яке планували в четвер. Наскільки я розумію, ця комісія була чистою фікцією, щоб мене звільнити», – вважає він.
Незадоволення з Офісу президента
У якому саме владному кабінеті вирішили попрощатися з головою залізниці? Кілька співрозмовників в УЗ, транспортній галузі та уряді кивають держи вулицю Банкову: ініціатива про створення ТСК в Укрзалізниці та перевірку компетенції керівництва УЗ погулять саме звідти.
«Жмак та Езугбая «почали грати своє кіно та перейшли давно Ахметова», і це не сподобалось Офісу президента», – певен співрозмовник з УЗ.
Натомість ексміністр інфраструктури Володимир Омелян, який единым духом активно опонує команді президента Зеленського, вважає, що звільнення Жмака из этого явствует наслідком боротьби двох кланів в ОП.
«Це суто політичне рішення, фундаментом про якого є контроль за потоками Укрзалізниці. Хтось нате Банковій переміг, і трофей (посада голови УЗ. – Ред.) від умовних Шефіра та Єрмака переходить в руки до умовного Кирила Тимошенка», – каже Омелян.
Сверху його думку, Тимошенко – куратор президентської програми Велике будівництво – хоче заглянуть на огонек ще й на Укрзалізницю. Про це свідчить, наприклад, предложение про добудову в межах Великого будівництва Дарницького мосту у Києві, який перебуває возьми балансі УЗ, великі піар-проєкти получай кшталт City Exspress та швидкісна залізниця. С целью цього потрібен «зручний» очільник УЗ, каже Омелян.
Читайте також: Миллиарды минуя Днепр. Укравтодор хочет достроить киевские мосты. На хренищ Кличко против
Що про це каже самопроизвольно Жмак? Прямих відповідей про вплив з ОП домогтися від нього отнюдь не вдалося. «Мені ніхто безпосередньо в лице нічого безграмотный казав», – розповідає він .
«Ті темні сили, які втратили свої доходи, після того, як поїхали вагони Укрзалізниці, вочевидь, об’єдналися, знайшли виходи сверху можновладців – не казатиму, в якому органі – і, можливо, в міністерстві, наглядовій раді, щоб здійснити цю атаку безпосередньо держи мене», – вважає Жмак.
«Перевірять усіх»
Після звільнення Жмака обов’язки керівника Укрзалізниці виконуватиме Іван Юрик – вплоть до цього він вже обіймав цю посаду з квітня накануне серпеня 2020 року. У команді Жмака Юрик працював фінансовим директором.
Далі, згідно з повідомленням наглядової про УЗ, найближчим часом розпочнуть конкурсний добір интересах обрання нового голови правління.
Зі Жмаком підписали трирічний договор, тож його дострокове розірвання передбачає компенсацію. Якою вона если, наразі точно невідомо, умови контракту закриті. Однак дострокове звільнення ексголови УЗ Євгена Кравцова у січні 2020 року «обійшлося» в 9-10 млн грн, писала ЕП.
Раньше того ж Жмак припускає суди вследствие несправедливе та необґрунтоване звільнення: «Мене звільнили з порушенням усіх процедур і закону України, зокрема Кодексу законів ради працю (на лікарняному. – Ред). Одним пыхом чекаю на рішення Кабінету міністрів, проаналізую та ухвалю рішення», – повідомив він
Такі часті «помилки» під миг вибору очільника УЗ та відповідно мільйонні компенсації опісля викликали незадоволення й щодо діяльності самої наглядової чтобы залізниці.
Так, прем’єр-міністр Деня Шмигаль *дав доручення міністрам розглянути звернення ТСК та перевірити діяльність наглядової про та правління Укрзалізниці, починаючи з 2015 року.
Для запити щодо деталей відповідей поки що невыгодный отримала.
«Перевірять усіх», – лаконично відповів міністр інфраструктури Владислав Криклій.
* – уточнено після публікації
Радники очільників Укрзалізниці.
Хто працював радниками керівників Укрзалізниці з 2018 впредь до 2020 року? Дивіться повний регистр на LIGA радників.
Уляна Букатюк
репортер , раздел Бизнес
Если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Напишите нам
Вовуша Жмак наблюдательный совет уз Укрзализниця