Пoтяги, нa якиx їздять укрaїнці, знoшeні нa пoнaд 90%, більш ніж пoлoвинa з ниx – стaрші зa нeзaлeжну Укрaїни. Oнoвити вaгoни тa лoкoмoтиви Укрзaлізниці oбіцяють рoкaми.
Минулoгo бeрeзня прeзидeнт Зeлeнський змусив прoфільнoгo міністрa Влaдислaвa Криклія пooбіцяти дeржaвнe зaмoвлeння нa зaкупівлю 90 нoвиx вaгoнів тa трьox дизeль-пoїздів.
У 2021 рoці впeршe в істoрії грoші нa цe зaклaли дo дeржбюджeту. У лютoму УЗ oгoлoсилa тeндeр.
Пoдії oстaнніx днів стaвлять під сумнів, щo укрaїнці змoжуть пoбaчити нoві пaсaжирські вaгoни нaвіть дo кінця 2021 рoку. рoзбирaлaсь, чoму.
Як Зeлeнський змусив Криклія вaгoни купити
Нa пoчaтку бeрeзня 2020 рoку прeзидeнт фaктичнo змусив міністрa інфрaструктури Влaдислaвa Криклія пooбіцяти Крюківськoму вaгoнoбудівнoму зaвoду (КВБЗ) дeржaвнe зaмoвлeння с целью Укрзaлізниці.
Для публічнoї oбіцянки прeзидeнт нaвіть викликaв Криклія дo Пoлтaвськoї oблaсті.
«Пaнe міністрe, я xoтів би, щoб ми прoстo скaзaли, щo дійснo зaмoвимo три дизeль-пoїзди тa 100 пaсaжирськиx вaгoнів. Нe дo 100, a щoб ми кoнкрeтнo скaзaли – 100», – нaпoліг тoді Зeлeнський.
Криклій зaпрoпoнувaв 80, пoслaвшись нa oбмeжeні фінaнси Укрзaлізниці, зрeштoю Зeлeнський пoгoдився нa 90.
Зaмoвити дизeлі тa вaгoни у КВБЗ Укрзaлізниця мaлa вжe у 2020 рoці, зa слoвaми міністрa Криклія, цe булo прoписaнo у фінaнсoвoму плaні AТ, oднaк з різниx причин, пeрш зa всe фінaнсoвиx, – нe вийшлo.
Зрeштoю в Кабміні перенесли ці плани нате 2021 рік. До того ж вперше в історії української незалежності зробити це мали отнюдь не за кошти Укрзалізниці, а за гроші платників податків: бери закупівлю в держбюджет обіцяли закласти 3,3 млрд грн.
Стяжка пішов не за планом
22 лютого під часы форуму «Україна 30» Зеленський хвалився тим, що Крюківський вагонобудівний здание вже отримав державне замовлення та виробляє нові пасажирські вагони.
Однак конкурс на закупівлю оголосили лише вследствие три дні після заяви Зеленського. Перед того ж, КВБЗ поки що безвыгодный виграв тендер. І, судячи зі слів топкерівництва УЗ під момент форуму, вагонів буде не 100, отнюдь не 90, як хотів Зеленський, а 85.
«Фінансування загалом було скорочене: у попередньому проєкті була одна сумка – зрештою депутати її скоротили, відповідно пропорційно зменшилася кількість вагонів», – пояснив тоді в інтерв’ю керівник філії «Пасажирська компанія» «Укрзалізниці» Олександр Перцовський.
Читайте також: До этого времени 10 Hyundai, 40 электричек и три часа с Киева во Львов. Реально? Беседа с топом УЗ 9 (укр.)
Конкурс, загальною вартістю 3,044 млрд грн, оголосили для закупівлю 100 вагонів купе. Однак, як уточнив Перцовський, «очікуваний обсяг закупівлі складає близько 84-85 пасажирських вагонів різних типів, переважно купейних».
У затвердженому Кабміном 31 березня фінплані Укрзалізниці йдеться вже ради закупівлю 80 нових пасажирських вагонів.
Та наприкінці березня відбулася подія, яка поставила під сумнів, чи вдасться Укрзалізниці закупити цього року навіть таку кількість вагонів.
Скарга сверху закупівлю
Термін подачі заявок получи и распишись тендер УЗ був розрахований задолго. Ant. с кінця березня. Аукціон призначили получи и распишись 5 травня.
Згідно з планами УЗ, виробник повинен встигнути надати компанії нові вагони перед кінця року.
За день предварительно закінчення терміну оскарження тендеру – 26 березня – київська компанія «Термінал-Захід» подала скаргу предварительно Антимонопольного комітету на умови його проведення.
Головна претензія: Укрзалізниця додала по тендерної документації «штучні фільтри», які обмежують кількість потенційних учасників та навмисне прописані с целью закупівлі вагонів 61-779 (серії модифікації 2018 року), які виробляє саме Крюківський вагонобудівний здание.
Іншим потенційним учасникам тендеру, вважає компанія, потрібно більше року держи конструкторську розробку, сертифікацію, стандартизацію та виробництво вагонів хоча б держи рівні мінімального лота (12 вагонів).
Крім того, у тендері невыгодный можуть брати участь іноземні виробники, скаржаться в Термінал-Захід. А київська фірма позиціонує себя як офіційний дистриб\’ютор польської вагонобудівної компанії PESA.
Також скаржник додав листа від швейцарської компанії Stadler по народного депутата Олександра Сухова. У ньому швейцарська компанія повідомляє, що никак не братиме участі у закупівлі УЗ, адже заявлені технічні характеристики вагону застарілі – швейцарці ж розробляти спальні вагони старого типу безлюдный (=малолюдный) планують.
Згідно з даними Мін’юсту, Термінал-Захід зі статутним капіталом 10 000 грн спеціалізується для виробництві готової їжі та страв, поштової та кур\’єрської діяльності, послугах мобільного харчування, вантажних перевезень автомобільним та залізничним транспортом. Задолго. Ant. с цього фірма не здійснювала зовнішньоекономічної діяльності та без- брала участі в тендерах Prozorro.
Польська Pesa спростувала всего наилучшего-який зв’язок з Термінал-Захід в коментарі виданню Mintrans.
Однак 31 березня Антимонопольний комітет взяв скаргу компанії до самого уваги: розглянути її АМКУ планує 8 квітня.
Що це означає?
Якщо АМКУ вирішить, що УЗ повинна виправити умови тендеру, процес, згідно з процедурою, може розтягнутися ще бери 30 днів, тобто провести стяжка зможуть не раніше червня.
«Ми це розцінюємо радше як спробу затягнути куттер», – повідомив керівник пасажирського напряму УЗ Перцовський в коментарі .
Олександр Сухов – нардеп з депутатської групи «Довіра», чиє прізвище згадується в скарзі, в коментарі пояснив свою цікавість накануне закупів УЗ. Коли Рада у грудні голосувала по (по грибы) оновлення вагонів за кошти з бюджету, ведь принциповим було, щоб купували сучасне обладнання, каже Сухов.
«А не переводя духу нам наче пропонують закупити старі Nokia из-за цінами iPhone», – обурюється він.
Сухов є членом Комітету з питань транспорту та інфраструктури, а також внедряться до тимчасової слідчої комісії (ТСК) з перевірки діяльності Укрзалізниці. Він стверджує, що УЗ збирається придбати у КВБЗ натурщица вагону, розроблену у 2006 році:
«Тільки у 2017 році її пропонували придбати вслед за 23 млн, а тепер – за понад 30 млн».
Кращим варіантом використати кошти, для думку Сухова, був би лізинг вагонів: «УЗ потрібно близько 500 нових вагонів. Ради $100 млн (сума тендеру. – Ред.) можна було никак не купувати 100, а внести аванс для лізинг усіх 500 у того ж Stadler чи інших виробників».
Встигнути давно кінця року
Натомість реальної альтернативи КВБЗ угоду кому) Укрзалізниці серед інших виробників немає, каже Віктор Довгань, радник делегації ЄС в Україні, ексзаступник міністра інфраструктури з питань євроінтеграції.
Що относительно це кажуть на самому Крюківському заводі? Варіанту зі здаванням вагонів у лізинг получи КВБЗ навіть не розглядатимуть, повідомив співвласник та правитель заводу Володимир Приходько.
«Ви робите продукцію, витрачаєте гроші – і замість того, щоб повернути їх будущие времена, повернете через 10 років. Який сенс?», – каже Приходько.
Коментувати ситуацію, що склалась із тендером, багаторічний очільник КВБЗ відмовився. У нещодавньому інтерв’ю Mintrans він скаржився, що торг передбачає дуже короткі терміни – здати вагони здание мав УЗ до кінця року. Враховуючи, що деталі чтобы вагонів потрібно закупити за кордоном, можуть приставки не- встигнути, пояснював Приходько.
Затягування з проведенням аукціону черезо скарги до АМКУ, робить ризик, що бюджетні кошти сверху закупівлю вагонів використають цього року, ще вищим.
Прежде того ж 29 березня Кабмін дещо ускладнив життя КВБЗ: розширив перелік товарів, які заборонено ввозити з Росії. Серед них, зокрема, залізничні вісі та жестянка.
Крюківський завод упродовж 2020 року та початку 2021 закупив з Росії 2630 дымка коліс та 1500 осей. Приходько у лютому пояснював таке рішення дефіцитом та високими цінами получи компоненти в Україні.
«Або ти збереш стр, купивши в іноземної фірми комплектацію, ли – не збереш. У січні з\’явився новий постачальник возьми цю продукцію, і вона виявилася значно дешевшою, ніж українська», – заявив тоді Приходько.
Та попри постоянно Приходько сподівається, що тендер відбудеться: «Якщо вагони нарешті замовлять, зроблю безвыездно, щоб за них не було соромно», – каже він.
Уляна Букатюк
заказчик , раздел Бизнес
Если Вы заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.
Напишите нам
укрзалізниця квсз вагоны УЗ конкурс УЗ